.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دولت در بخش پرداخت يارانه‌ها سه برابر بودجه عمراني كشور يارانه پرداخت مي‌كند.


سيد‌علي اكبر طاهايي چهارشنبه شب در ديدار با مسئولان اعضاي سازمان نظام مهندسي معدن مازندران اظهار داشت: در بعضي از مواقع نيز مي‌توان از بودجه بخش عمراني برداشت و به بخش يارانه‌ها پرداخت كرد.
وي با اشاره به اينكه در سازمان صنايع و معادن استان مازندران 200 ميليارد تومان اعتبار وجود دارد، افزود: در اين بخش طرحي براي اجرايي شدن و اختصاص بودجه نيست.
استاندار مازندران با اعلام اينكه در بخش كشاورزي نيز 500 ميليارد تومان طرح وجود دارد و اعتباري نداريم، تصريح كرد: بخش‌هاي كه منابع مالي دارند بايد از منابع مالي با استفاده از طرح‌هاي مورد نياز استان به نتيجه برسند تا بودجه‌هاي آنها براي بخش‌هاي ديگر و يا استان‌هاي ديگر اختصاص پيدا نكند.
وي در بخش ديگري با اشاره به اينكه معدن كك‌سازي به خاطر معضلات زيست محيطي عملياتي نشده است، گفت: بايد براي اقتصادي شدن معدن در استان تلاش شود.
طاهايي با اشاره به برپايي نمايشگاه توانمندي‌هاي سه استان شمالي در كشورهاي همسايه اظهار داشت: بخش معدن نيز مي‌تواند در اين نمايشگاه حضور يابد و توانمندي‌هاي خود را معرفي كند.
وي با اعلام اينكه گرانيت منطقه كلاردشت نيز قابليت ممتازي دارد، بيان داشت: اين طرح نيز با مسائل زيست محيطي مواجه است كه بايد در اين بخش‌ها ظرفيت‌سازي شود.
استاندار مازندران گفت: نظام مهندسي بايد يك بخش مشاوره‌اي براي اقتصادي شدن استان باشد.

*انجمن‌هاي حوزه معدن همزاد سازمان صنايع‌ و معادن
رئيس سازمان صنايع و معادن مازندران نيز در اين ديدار گفت: انجمن‌هايي كه در حوزه معدن فعاليت مي‌كنند رابطه تنگاتنگي با سازمان صنايع و معادن دارند و به نوعي همزاد اين سازمان هستند.
مرتضي هاشم‌پوراز شناسنامه‌دار شدن بخش معدن در استان خبر داد و افزود: مازندران در بخش فلورين، سنگ گرانيت و پوكه معدني رتبه‌هاي اول و دوم استان را دارد.
وي با اشاره به اينكه فضاي رواني استان هنوز صنعتي شدن استان را نپذيرفته است، تصريح كرد: با وجود مصوبه دولت در مورد ممانعت استقرار صنايع همچنان دستورالعمل‌ها مربوط به 20 سال گذشته است.

*900 عضو در نظام مهندسي معدن مازندران
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن مازندران نيز در اين ديدار گفت: 900 عضو در سازمان نظام مهندسي استان به صورت سازمان يافته وجود دارد.
محمدرضا باطني با بيان اينكه مازندران از نظر مواد معدني بسيار غني است، بيان داشت: با فعال شدن كارخانه‌هاي زغال‌شويي در سوادكوه و آمل و راهيابي سنگ‌هاي تزئيني غرب استان به خاورميانه بخش معدن نقش مؤثرش را در اقتصاد استان ايفا خواهد كرد.
وي خواستار حضورر كارشناسان معدن در اجراي طرح‌هاي حفاري استان شد و اظهار داشت: اعضا به اندازه كافي در نظام مهندسي معدن استان وجود دارد كه اگر زمينه اشتغال آنها فراهم نشود، دلسرد مي‌شوند.
باطني از بيكار بودن 850 فارغ‌التحصيل بخش معدن در استان خبر داد و گفت: راه‌اندازي شهرك فولاد در اشتغال اين افراد مؤثر خواهد بود.
ماشين الات فرسوده و عوامل طبيعي شاليكاران شمالي را متضرر كرد
بررسي ها نشان مي دهد كه در دو دهه اخير برغم فرسودگي تجهيزات و دستگاههاي واحدهاي شاليكوبي و فعاليت سنتي آنها در مازندران به ازاي هر 100كيلو شالي 60 كيلو برنج سفيد با 12 تا 18 درصد شكستگي بدست مي ايد.
اين درحالي است كه درگذشته با امدن اولين واحدهاي شاليكوبي مدرن به استان در دهه 50 و 60به طور متوسط هر 100 كيلو گرم شالي حدود 70 درصد معادل 70كيلوگرم برنج استحصال مي شد.
در همين حال استفاده نابجا از كمباين هاي مخصوص برداشت گندم براي برداشت برنج كه در سالهاي اخير در مزارع شاليزاري استان مازندران جا افتاده است ، در ريزش محصول موثر بوده است.
ضمن اينكه برداشت مستقيم محصول شالي از مزارع بوسيله اين كمباين ها، روند طبيعي خشك شدن شالي را در هواي افتابي مانع شده و محصول برداشت شده به خوبي و به موقع
در شاليكوبي ها به برنج تبديل نمي شود.
شاليكاران در گذشته به روش سنتي با برداشت با دست ، شالي برداشت شده رادر هواي افتابي به مدت سه تا چهار روز خشك كرده و پس از ان به شاليكوبي ارسال مي كردند كه اين مساله در افزايش توليد برنج و كاهش شكستگي در شاليكوبي ها بسيار موثر بوده است.
هر چند در سالجاري حدود 50 دستگاه كمباين مخصوص برداشت شالي براي استان مازندران تهيه شده است اين تعداد براي كل اراضي استان جوابگو نيست .
به گفته كارشناسان ، تجهيزات و ماشين الات هر چند موثر و مفيد براي توليد است اما
كشاورزان نيز بايد دانش و تجربه هاي بدست امده از گذشتگان ، شيوه هاي كشت ، زمان داشت و برداشت را به خوبي رعايت كرده و همه چيز را متكي به ماشين نكنند.
بويژه اينكه سرانه اندك زمين در مازندران كه به طور متوسط به هر كشاورز كمتر از يك هكتار مي رسد ، لزوم كاهش هزينه و استفاده از نيروي كار خانواده را الزامي مي سازد.
در سالجاري عوامل طبيعي بويژه افزايش فوق العاده گرماي هوا و تداوم ان مشكلي براي شاليكاران مازندراني شده است چراكه برنج را با زود رسي مواجه كرده و به خصوص در اراضي كه بعد از دهه اول مردادماه برداشت شد در صد شكستگي و نيم دانه شدن تا 30 درصد افزايش يافت.
كارشناسان و محققان برنج معتقدند ، كشاورزاني كه در زمان خوشه بندي شالي برنج توجه بيشتري به كشت خود داشته و آبياري را به صورت مداوم انجام داده اند چندان مشكلي در مورد افزايش درصد شكستگي برنج نداشته اند .
به گفته آنان ،دماي بالاي هوا تابستان امسال و تداوم آن سبب شد تا شالي پيش از زمان معمول به نوعي رسيده به نظر برسد و بيشتر شاليكاران فكر كنند كه شالي نياز به آبياري ندارد اما غافل از اينكه شالي فقط در اثر گرماي شديد تغيير رنگ داده و براي كامل شدن نيازمند آبياري بوده است و در نتيجه شالي در اثر كمبود رطوبت دچار نوعي مشكل در رشد شده و به اصطلاح ' بند دار' مي شود .
' احمد قرباني ' از آگاهان به بازار برنج مازندران و مدير يك واحد شاليكوبي در بابل در اين باره مي گويد : درصد شكستگي برنج در كارخانه ها تا 30 درصد افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه شالي هاي كشاورزان بندار بوده و در روند تبديل با برخورد به غلطك هاي آهني نيم دانه مي شود ، ادامه داد : بطور معمول قيمت انواع برنج سفيد تا 10 درصد شكستگي محاسبه مي شود و در ازاي هر يك درصد شكستگي ارزش اين محصول استراتژيك كاهش مي يابد.
وي با بيان اينكه قيمت و ارزش برنج سفيد به اندازه و سلامت دانه برنج است ، گفت: در حال حاضر بسياري از شالي ها با 30 درصد شكستگي تبديل به برنج سفيد مي شوند .
وي به ارزش بسيار پايين نيم دانه هاي برنج سفيد اشاره كرد و گفت: در حالي كه قيمت برنج طارم محلي تا 10 درصد شكستگي در شاليكوبي هاي استان حدود 18 تا 19 هزار ريال به ندرت خريدو فروش مي شود اما نيم دانه اين نوع برنج كمتر از پنج هزار ريال است.
'عادل ذلفعلي پور ' يكي از شاليكاران آملي با بيان اينكه امسال با تبديل يك تن شالي به برنج سفيد حدود 350 كيلو گرم برنج نيم دانه شده است ، گفت : گرماي بيش از حد و آبياري اندك و نامناسب سبب شده تا شالي ها بند دار شود.
وي با اشاره به اينكه امسال كشاورزان كمبود آب در منطقه نداشته اند ، گفت: كارشناسان معتقدند به دليل عدم آگاهي و مديريت ضعيف در آبياري مزرعه ، شالي ها در گرماي شديد و آفتاب خوردگي تغيير رنگ داده و شاليكاران را دچار اشتباه در زمان رسيدن برنج كرده و آنان به غلط آبياري شاليزار را قطع كرده اند .
وي با اشاره به اينكه كارمزد شالي كوبي ها بابت تبديل شالي به برنج سفيد شامل نيمه دانه ها نيز شده و به صورت كامل دريافت مي شود ، گفت: پرداخت مبلغ دستمزد به طور كامل در حالي كه حدود 40 درصد برنج هاي بدست آمده نيم دانه و قيمت كمتري در بازار دارد و كشاورزان در چنين وضعيتي متضرر شده اند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان بابل نيز ضمن تاييد افزايش درصد شكستگي برنج در شاليكوبي ها گفت: مديريت مزرعه شالي در سال زراعي جاري بسيار مهم بود كه متاسفانه برخي از شاليكاران به اين موضوع توجه نداشته اند.
' مسعود غلامي' با تاكيد بر اينكه كشاورزاني كه با كارشناسان و مهندسان ناظر توليد برنج ارتباط داشته و از نظرات كارشناسي آنان بهره گرفته اند با افزايش درصد شكستگي و نيم دانه مواجه نشده اند، اظهار داشت : به اين موضوع هم بايد توجه شود كه كشاورزاني كه قبل از دهه اول مردادماه درو شالي برنج را انجام دادند با مشكل شكستگي برنج مواجه نشدند .
وي نيز به فرسودگي تجهيزات واحدهاي شاليكوبي ها در مازندران و عدم تناسب استقرار مكاني آنها اشاره كرد و گفت : بيش از يك هزارو 300واحد شاليكوبي در استان براي تبديل حدود يك ميليون و400هزار تن شالي به برنج سفيد وجود دارد كه نشان دهنده عدم تناسب فعاليت هاي آنها با مقدار توليد و نيز عدم تناسب استقرار مكاني است كه صورت مجموعه اي تبديل به واحد مدرن شوند.
غلامي خواستار ادغام شالي كوبي هاي كوچك و تشكيل مجموعه هاي شالي كوبي بزرگ با مشخصه هاي كامل استاندارد و قوي و توانا با استقرار مكاني مناسب شد و گفت : 90 درصد شاليكوبي هاي مازندران فقط سه ماه از سال فعاليت دارند و بقيه اوقات معطل و بلا اسفاده مي مانند .
وي خشك كن هاي سنتي شاليكوبي ها را نيز مشكلي از مشكلات در روند توليد و عرضه برنج به بازار دانست و گفت : به دليل ثابت بودن خشك كن ها و گرما دهي بيش از اندازه به شالي درصد شكستگي افزايش مي يابد .
به گزارش ايرنا در حالي كه 98 درصد برداشت شالي در مازندران انجام شده است اما هنوز بازار فروش برنج محلي بي رونق و معاملات اندكي صورت مي گيرد .
هرچند دولت با خريد تضميني برنج ارقام پر محصول ، مشكل فروش و قيمت پايه اين نوع ارقام را حل كرد اما ذكر اين نكته نيز ضروري است كه امسال فقط حدود 30 درصد اراضي شاليزاري مازندران زير كشت ارقام پر محصول رفت و مابقي اراضي شاليكاران تحت كشت انواع ارقام محلي از جمله طارم بود كه در مورد آن خريد تضميني توافقي صورت نمي گيرد.
مازندران داراي حدود 240 هزار هكتار اراضي شاليزاري است كه سالانه از يك ميليون 400هزار تن شلتوك توليدي در اين اراضي 950 هزار تن برنج سفيد برابر با 44درصد مصرف سالانه كشور حاصل مي شود.ك/4


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.418 seconds.